Höga temperaturer i Sundbyberg – tips och råd vid värmebölja

Just nu är det höga temperaturer i Sundbyberg. Detta påverkar vattenförbrukning och kan även vara påfrestande för hälsan, speciellt hos riskgrupper. Vi har samlat ett antal råd och tips som kan vara bra att tänka på vid höga utomhustemperaturer.

Vädjan om att använda dricksvatten på ett hållbart sätt

Det är troligt att de närmaste dagarna kommer innebära hög vattenförbrukning eftersom vädret ser ut att bli mycket varmt och vi vill vädja till alla att hjälpas åt att använda vårt gemensamma dricksvatten på ett hållbart sätt.

För att kunna säkerställa tillgången på dricksvatten behöver vi hjälpas åt att använda vattnet hållbart – extra viktigt är det att spara vatten varma vår- och sommardagar. Det handlar om att se till att vattnet räcker till samhällsviktiga funktioner, kommunala verksamheter, näringslivet och till vardagslivet hemma.

Tips för att hjälpa till att spara vatten:

• Använd inte vattenslang och vattenspridare. Vattna hellre med vattenkanna och vattna tidig morgon eller sen kväll så att vattnet inte avdunstar.
  • Undvik vattenkrävande aktiviteter som att fylla pooler, högtrycksspolning och att tvätta bilen.
  • Duscha istället för att bada.
  • Ta korta duschar i stället för långa. Stäng av vattnet i duschen när du tvålar in dig.
  • Stäng av vattnet när du borstar tänderna.
  • Kör fulla disk- och tvättmaskiner.
  • Ställ en fylld tillbringare i kylen så slipper du låta kranen rinna för att vattnet ska bli kallt.
  • Laga droppande kranar och läckande toalettstolar.

Råd vid värmebölja

Perioder av höga temperaturer kan vara påfrestande på hälsan. Uppmaningar och råd till privatpersoner och riskgrupper vid höga temperaturer:

• Drick mer vätska - ät vätskerik mat som t.ex. grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.
  • Ordna sval miljö - använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.
  • Var uppmärksam på inomhustemperaturen - risken för hälsoproblem ökar när temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.
  • Ordna svalka - en kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial.
  • Ta det lugnt - undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.
  • Förvara läkemedel rätt - förvara mediciner svalare än 25 °C grader eller i kylskåp (läs på förpackningen).
  • Var uppmärksam - varningssignaler kan vara förhöjd kroppstemperatur, puls, andningsfrekvens, yrsel och onormal trötthet. Muntorrhet och minskad urinmängd kan vara tecken på vätskebrist.
  • Värmeslag kan vara livshotande. Ring 1177 om du misstänker att du själv/någon annan har fått värmeslag för rådgivning eller hjälp att hitta rätt vård. Vid livshotande tillstånd ring alltid 112.
  • Kontakta sjukvården för specifika råd kring just din eller dina närståendes hälsa.
  • Titta till dina anhöriga och vänner - tipsa om råden - hjälp dem som kan ha svårt att hantera värmen.
Senast uppdaterad 26 juni 2024