Sundbybergs stad satsar på en aktiv fritid

Sundbybergs stad satsar på att stärka möjligheterna till ett aktivt friluftsliv. Torsdagen den 30 maj invigdes det nya Kottespåret i Ursviks friluftsområde och lördagen den 1 juni invigdes den nya cykelparken och discgolfbanan.

– Det är jätteroligt att vi skapar förutsättningar för friluftsliv och rörelseglädje också för våra yngsta sundbybergare. Jag kan varmt rekommendera alla att testa Kottespåret med sina barn, säger Stefan Bergström (C), kultur- och fritidskommunalråd.

Knattespåret blir Kottespåret

Det tidigare Knattespåret byter namn till Kottespåret. Spåret har utvecklats med en delvis ny sträckning och med helt nya stationer. Kottespåret sätter rörelseglädje, kreativt skapande och naturpedagogik i fokus och har utvecklats i dialog med skol- och förskolebarn i närområdet.

Ny cykelpark och discgolfbana

Lördagen den 1 juni invigdes även stadens nya cykelpark och discgolfbana Sundbybergs stad har i samråd med Friluftsfrämjandet anlagt en ny cykelpark och discgolfbana i Miloområdet vid Vita villan. Syftet är att utveckla möjligheterna till spontan rörelse i Sundbyberg.

- Det är väldigt kul att Sundbyberg nu kan erbjuda en mountainbikebana i toppklass. Att vi nu dessutom har en discgolfbana precis bredvid gör att vi har tagit nya steg framåt i vårt arbete för att göra Milot till en attraktion och destination för sundbybergare i alla åldrar, säger Stefan Bergström (C), kultur- och fritidskommunalråd.

Ambitionen under byggprocessen har hela tiden varit att inte göra för stora ingrepp i naturen, utan att arbeta med naturmaterial och att anpassa banan efter platsens naturliga förutsättningar.

Läs om aktivitetsbanorna och hitta dit

Cykelpark - Sundbybergs stad Länk till annan webbplats.

Ursviks friluftsområde - Kottespåret - Sundbybergs stad Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad 5 juni 2024