Den stressfria dagen – så lugnar du ned kroppen under stressfyllda situationer

Idag den 28 maj är det den stressfria dagen, en officiell temadag för att uppmärksamma de negativa effekterna av stress och hur man kan förebygga dessa.

Idag lever vi i en tid då det är oroligt ute i världen och ibland även i vårt närområde. Det är helt naturligt att känna oro och stress inför det. Stressreaktioner är faktiskt något sunt att känna. Det betyder att ditt nervsystem fungerar som det ska, det vill säga varnar dig för saker som kan hända och som du kan behöva förbereda dig inför, säger Julia Svahn.

Julia har arbetat med stresshantering i över 15 år och är utbildad hälsopedagog, yogaterapeut och grundare till metoden Empatitrygg. Hon håller kurser, utbildningar och föreläsningar om metoden både för anhöriga och professionella inom kommun och region.

Ett bra sätt att lugna ner sig själv på är att i lugn och ro förbereda dig så att du vet vad du ska göra om något händer. Även om du är förberedd kan det ändå hända att kroppen och hjärnan slår på stressreaktioner. Då kan hjärtat börja slå snabbare, du kan bli lite kallsvettig och det kan bli svårare att tänka klart.

Här är Julias bästa tips för att hantera stressreaktioner i stunden:

1. Lägg en hand på magen och en hand på bröstet.
  2. Följ dina andetag hela vägen ner i magen och räkna till fyra. Andas in genom näsan.
  3. När det är fullt, släpp taget och pys ut luften långsamt genom näsan eller munnen. Räkna till åtta.
  4. Efter du har andats ut, vila innan nästa andetag. Genom att andas ut långsamt och vila därefter, lugnar du kroppens system.
  5. Slut ögonen. Genom att sluta ögonen minskar du synintrycken och hjälper kroppen att lugna ned sig.
  6. Nu är du redo att ta dig an det du har framför dig med en klarare tanke.

Den här rutinen hjälper kroppen att snabbt komma i balans, lugna ned andningen och hjärtslagen. Genom att öva och repetera rutinen kan du göra det lättare för hjärnan att komma ihåg vad du ska göra om du hamnar i en stressfylld situation.

Senast uppdaterad 28 maj 2024