Ny cykelgata på Järnvägsgatan och Esplanaden

Delar av Järnvägsgatan i Sundbyberg samt Esplanaden blir cykelgata. Målet är att skapa en tryggare trafiksituation och en attraktiv och levande stadsmiljö för alla.

Delar av Järnvägsgatan i Sundbyberg utformas som en cykelgata. Cykelgatan kommer att sträcka sig från Esplanaden till Rosengatan samt längs Esplanaden från Vasagatan till järnvägskorsningen. Ambitionen med den nya gatusektionen är att öka framkomligheten med cykel, både i staden och i hela regionen, genom att skapa en öst-västlig förbindelse genom centrala Sundbyberg.

Cykelgatan bidar till ökad trafiksäkerhet och trygghet, samt att skapa förutsättningar för en mer levande gatumiljö med ökade vistelsemöjligheter och uteserveringar. På Järnvägsgatan väster om Esplanaden mot Ursviksvägen anläggs en cykelbana som ansluter det befintliga cykelvägnätet.

– Cykelgatan på Järnvägsgatan blir ett helt nytt inslag i Sundbybergs stadsmiljö, som ökar trafiksäkerheten och förbättrar cykelinfrastrukturen på ett av stadens utpekade huvudcykelstråk. Samtidigt bibehåller vi antalet parkeringsplatser och framkomligheten för de som behöver bilen, säger Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden.

Så utformas den nya cykelgatan

Cykelgatan kommer att sträcka sig från Esplanaden till Rosengatan samt längs Esplanaden från Vasagatan till järnvägskorsningen. Passagen över järnvägen är redan är stängd för motorfordonstrafik och planen är att öppna passagen för cykeltrafik. Genom att stänga plankorsningen för fordonstrafik och öppna den för cyklister och fotgängare stärks cykelstråkets kontinuitet och säkerhet ytterligare.

Arbetet med att iordningställa Sundbybergs första cykelgata påbörjas under försommaren. Arbetet beräknas vara färdigställt under sommaren.

Sundbybergs första cykelgata

Järnvägsgatan och Esplanaden blir Sundbybergs första cykelgator. Cykelgata är ett koncept som med framgång testats på andra platser i Sverige. Samråd kring gatans nya funktion har skett i tät dialog med medborgare, fastighetsägare och näringsidkare i citykärnan.

Del av ett huvudcykelstråk

Järnvägsgatan pekas i stadens mobilitetsprogram ut som ett huvudcykelstråk. Mobilitetsprogrammet syftar till att främja ett hållbart resande och pekar ut ett antal faktorer som är viktiga för att uppnå detta; Stadens cykelnät ska vara sammanhängande, cykelbanorna ska vara framkomliga, trafiksäkra och av hög kvalitet. Det ska även finnas god service och goda möjlighet till parkering för cykel.

Vad är en cykelgata?

En cykelgata är en väg där cyklister har företräde framför motorfordon och där hastighetsgränsen är anpassad till cyklister för att skapa en säkrare, tydligare och mer behaglig miljö för alla trafikanter.

Vad innebär en cykelbana?

En cykelbana är en dedikerad del av vägen eller körbanan för cyklister som är fysiskt avskild från både bilväg och gångbana vilket minskar risken för konflikter mellan olika trafikantgrupper och ökar säkerheten.

Varför väljer man att anlägga en cykelbana längs Järnvägsgatan?

Längst Järnvägsgatan är fordonflödet högt. För att säkerställa en trygg passage för cyklister och samtidigt behålla ett effektivt trafikflöde anläggs en cykelgata. En cykelgata är även bästa lösningen för att säkerställa trygg angöring för motorfordon.

Vilka trafikregler gäller på en cykelgata?

Bestämmelserna för cykelgata regleras i 8 kap. 1a § trafikförordningen (1998:1276).
På en cykelgata gäller följande:
• Fordon får inte föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.
• Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
• En förare som kör in på en väg som är cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan.
• En förare av ett motordrivet fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken.
• En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg från en cykelgata.
• Den högsta tillåtna hastigheten märks ut med vägmärke

Vilka konkreta åtgärder innebär förändringen?

• Cykelbana mellan Ursviksvägen- Esplanaden
• Reglering till cykelgata med tillhörande vägmärken mellan Esplanaden- Rosengatan.
• Beläggnings- och målningsåtgärder
• Parkeringsplatser förändras till viss del, ingen minskning av antal parkeringsplatser.

Varför införs cykelgata längs Esplanaden?

Esplanaden är en sträcka där man vill främja cykling och gångtrafik samt minska dominansen av motorfordon. Genom att omvandla en kort sträcka till cykelgata skapas en säkrare och mer inbjudande miljö för icke-motoriserade trafikanter. Samma gäller även passagen över järnvägen där gång och cykel blir separerade.

Finns det alternativa lösningar till cykelbana och cykelgata?

Alternativa lösningar kan inkludera olika former av trafikomläggningar och ytterligare hastighetsbegränsningar för att minska biltrafik. Dock är dessa alternativ i nuläget mindre fördelaktiga jämfört med den föreslagna planen, baserat på nuvarande trafikanalys och stadens långsiktiga mål. Andra alternativ skulle innebära stor inverkan på parkering och angöring vilket dessa alternativ inte gör.

Hur påverkar dessa åtgärder tillgängligheten till stadskärnan?

Genom att förbättra förhållandena för cyklister och fotgängare förväntas tillgängligheten till stadskärnan öka, vilket kan uppmuntra fler att välja hållbara transportmedel.

Vem har beslutat om cykelgågatan?

Beslutet fattades på Stadsmiljö- och trafiknämndens sammanträde den 23 april 2024.

Minskar antalet parkeringar?

Nej, det totala antalet parkeringar kommer vara ungefärligen detsamma men vissa justeringar behöver göras, dock finns ersättningsplatser nära, tex på nygamla parkeringen vid Thaikiosken som återöppnar i samband med genomförandet.

Kommer dessa åtgärder att vara permanenta?

I nuläget planeras dessa åtgärder som temporära för att utvärdera deras effektivitet. Beroende på utvärderingens resultat kan åtgärderna bli permanenta på vissa ställen eller justeras för att ytterligare förbättra stadsmiljön. När Projekt Mälarbanan återupptar sina arbeten kan de flesta av dessa satsningar inte vara kvar men då har förhoppningsvis staden anpassat sig något inför det bygget.

Vad innebär cykelgatan för nyttotrafik och angöringsmöjligheter?

Åtgärderna kommer inte ge några negativa konsekvenser för angöring eller nyttotrafik. Samtliga lastplatser finns kvar, likaså platser för rörelsehindrade är oförändrade. Den som behöver komma fram kommer i fortsättningen göra så, men behöver på cykelgatorna förhålla sig till cykelhastighet och samsas om utrymmet.

Senast uppdaterad 3 maj 2024